Blog w popularyzacji biblioteki publicznej | Wiadomości

Strona główna

Blog w popularyzacji biblioteki publicznej

27 listopada 2019
Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3
Zdjęcie 4

W dniu 25 listopada 2019 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Nowym Targu odbyło się ostatnie spotkanie bibliotekarzy z powiatu nowotarskiego, realizowane przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Nowym Targu w ramach Programu „Partnerstwo dla książki”. Cykl szkoleń z zakresu Social Mediów w promocji biblioteki sfinansowany został ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wykład przeprowadził Krzysztof Waśkowski – dr nauk humanistycznych, językoznawca, polonista, starszy wykładowca w Instytucie Nauk Humanistyczno-Społecznych i Turystyki w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej. Wszystkich przybyłych przywitał Bogusław Waksmundzki – Wicestarosta Powiatu Nowotarskiego.

Spotkanie dotyczyło funkcji blogu, jako popularnej formy promocji biblioteki. Szeroki wachlarz możliwości tego medium sprawia, że biblioteka może w łatwy i przystępny sposób dotrzeć do czytelników oraz osób potencjalnie zainteresowanych ofertą placówki. Blog biblioteczny to cyfrowe miejsce bogate w wartości edukacyjne, kulturalne i rozrywkowe, a także umożliwiające nawiązanie współpracy. Treści te mogą być wykorzystywane do informowania o usługach biblioteki, oceniania i komentowania lektur, przedstawienia oferty zakupowej czy publikacji relacji z imprez organizowanych przez bibliotekę. Bardzo ważne jest zachęcanie czytelników do pisania recenzji książek i ich publikowania, co stanowi wyzwanie dla użytkowników.  Zmieniające się i coraz bardziej wymagające społeczeństwo wyznacza nowe kierunki i zadania bibliotekom, oczekując zachowania z jednej strony tradycyjnej funkcji, a z drugiej –  nowoczesności opartej na nowych formach pracy. Młodzi czytelnicy różnią się od tych sprzed 10 lat, żyją szybciej, szukają różnorodności, łatwo się nudzą. Dlatego trzeba im zaproponować zajęcia twórcze, intrygujące i przede wszystkim dynamiczne. Współczesny bibliotekarz powinien posiadać umiejętności zastosowania przykuwającej uwagi odpowiedniej promocji, skierowanej do wybranej grupy osób. Osoba taka powinna umieć dostosować się do zmian rynkowych i wymagań użytkownika. Pracownik biblioteki poprzez dostępne platformy będzie mógł docierać do różnych grup społecznych, a znając specyfikę  i zasady funkcjonowania mediów społecznościowych prowadzić skutecznie działania w promocji swoich placówek.

Tekst: Lucyna Czubernat, Miejska Biblioteka Publiczna Nowy Targ  
Zdjęcia: Zbigniew Krauzowicz Zibi